فهرست مطالب

مطالعات ملی - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1382)

نشریه مطالعات ملی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1382)

  • 318 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/08/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 4
  • مقالات
  • حمید احمدی صفحه 9

    هدف این مقاله مشخص ساختن جایگاه هویت ملی ایران در گستره ی تاریخ است. نگارنده در پی یافتن پاسخ برای این سوال است که ایران به عنوان یک موجودیت جغرافیایی و تاریخی، یعنی یک واحد دارای مرزهای سرزمینی و میراث سیاسی خاص برخوردار از دولت و فرهنگ ویژه، از چه دوره ای فضایی معنایی پیدا کرد و به عنوان گفتمانی سیاسی مطرح شد؟آیا همان گونه که برخی طرفداران رهیافت های جدید در مطالعه ی ناسیونالیسم و هویت ملی، به ویژه رهیافت پست مدرنی و قوم گرایانه مدعی هستند، ایران به عنوان یک موجودیت برخوردار از تداوم سرزمینی و تاریخی محصول گفتمان های ناسیونالیستی مدرن است؟ و یا برخلاف این نوع نگرش ها هویت ملی ایرانی یعنی نگاه مبتنی بر تداوم تاریخی، فرهنگی و سرزمینی ایرانیان، محدود به دوران مدرن نیست و از ریشه های کهن تری برخوردار است؟ آیا تاکید بر پیشینه ی تاریخی ماقبل اسلام ایران و ایرانیان یک گفتمان سیاسی باستانگرایانه ی نوین است که از سوی روشنفکران باستانگرای ایرانی قرن بیستم خلق شده است؟ آیا مفهوم هویت ملی، ملیت و ملت یک سازه ی اجتماعی است یا پدیده ای ذاتی و طبیعی و کهن؟ هویت ملی ایرانی، ملیت ایرانی و ملت ایران را باید پدیده ای کهن و ذاتی در نظر گرفت یا نوعی مفاهیم گفتمانی و سازمانی اجتماعی؟

    کلیدواژگان: هویت، هویت ملی، هویت تاریخی، باستان گرایی، قوم گرایی، ملیت، ملت، هویت ایرانی، ناسیونالیسم
  • فریدون الهیاری صفحه 47

    تشکیل نخستین دودمان شاهی در تاریخ ایران مادها زمینه ی پیدایش موجودیتی سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی را فراهم ساخت که بر پایه ی مولفه هایی اساسی چون، سرزمین جغرافیا و حکومت استوار بود. این موجودیت در دوره ی ساسانی با نام ایران و ایرانشهر جلوه ای ویژه یافت. فروپاشی نظام ساسانی موجب شد که این موجودیت مستقل در کلیتی یکپارچه به نام دارالاسلام یا امت اسلامی ادغام گردد. تبیین نظریه سلطنت مبتنی بر اندیشه های ایرانی و رویکرد نخبگان و دیوان سالاران ایرانی به چنین تفکری فرازهای مهمی در فرایند چالش با خلافت پدید آورد؛ با این وجود سقوط خلافت عباسی و تشکیل حکومت ایلخانان فرصت ویژه ای برای بازپرداخت مفهوم ایران و ایرانشهر در دوران اسلامی به وجود آورد. مقاله ی حاضر به کوشش های یکی از نخبگان و دیوان سالاران ایرانی این دوره یعنی رشیدالدین فضل الله همدانی را براساس مطالب کتاب جامع التواریخ او مورد بررسی قرار می دهد.

    کلیدواژگان: ایران زمین، ایرانشهر، هویت ایرانی، سنت های قبیله ای، فرهنگ سیاسی ایران، سلطنت، خلافت پادشاهی، نهاد شاهی
  • اسماعیل حسن زاده صفحه 69

    این مقاله درصدد است تا مولفه های هویت ایرانی را در دو کتاب تاریخ مهم دوره ی میانه یعنی تاریخ بیهقی و تاریخ جهانگشای جوینی بازشناسی کند و نشان دهد که روند کلی حرکت اجتماع ایران در عصر سلطه ترک ها و مغول ها در جهت احیای مجدد هویت ایرانی با تکیه بر مولفه های فرهنگی بوده است. هر چند این روند کند و بطئی است اما مستمر و مداوم است. بیهقی به دین به عنوان یک عنصر اصلی هویتی توجه دارد و جوینی در دوران بحران هویت دینی، علاوه بر دین، از مولفه های فرهنگی همچون عناصر اساطیری ایرانی بهره می گیرد و سعی دارد تا، با استفاده از اصل تشابه جویی، گسست های اجتماعی را ترمیم کند و جامعه را به وحدت و همبستگی سوق دهد.

    کلیدواژگان: جوینی، بیهقی، تاریخ نگاری، هویت ایرانی، اساطیر ایرانی، تشابه جویی، ترک و تازیک
  • داریوش قمری (قنبری) صفحه 101

    محمود افشار و رشید یاسمی دوتن از روشنفکران ابتدای قرن کنونی هجری بودند که اندیشه های آنها نقش فراوانی در شکل گیری گفتمان وحدت ملی در ایران معاصر داشته است. آنها پیوندهای کهنی را که ملت ایران براساس آنها شکل گرفته، زبان، تاریخ، نژاد، مذهب و فرهنگ می دانستند. البته، عناصر شکل دهنده ی ملیت ایرانی به نظر آنها وزنی یکسانی نداشته است، افشار از میان عناصر یاد شده به زبان اهمیت بیشتری می داد، درحالی که یاسمی تاریخ را مهم تر می دانست.

    کلیدواژگان: هویت ملی، وحدت ملی، زبان، تاریخ، نژاد، مذهب، ایرانیت
  • سجاد راعی گلوجه صفحه 119

    این مقاله نشان می دهد که در نگرش زرین کوب به مساله هویت ملی، از نخستین اثر تالیفی تا پایان حیات علمی اش، چه تحولاتی رخ داده است. تاریخ نگاری وی از تاثیری پذیری از گفتمان فکری باستان گرا به واقع گرایی چرخش پیدا می کند. وی سعی کرد که، به دور از تعصب ایرانی گری و نژادپرستی، به طرح دیدگاه های خود درباره ی هویت ملی بپردازد و بر جنبه های فرهنگی آن تاکید ورزد. می توان گفت که کانون اندیشگی وی در یکپارچگی ملی، نظریه ی فرهنگ انسانی است و بر آن است که، به دلیل پراکندگی جغرافیایی، تعدد و تنوع اقوام، امکان ایجاد یکپارچگی ملی از طریق تفوق نژادی، زبانی و سرزمینی ممکن نیست؛ پس باید به تقویت و گسترش فرهنگ انسانی همت گماشت.

    کلیدواژگان: هویت، هویت ملی، ایرانی گری، فرهنگی ایرانی، اسلامی، فرهنگ انسانی، نه شرقی نه غربی، انسانی
  • سید محمود نجاتی حسینی صفحه 153

    موضوع این مقاله واکاوی فشرده هویت تاریخی در تاریخ نگاری و جامعه شناسی تاریخی ایران است. هدف مقاله به دست دادن خط سیرهای نظری و روش شناختی مندرج در بخشی محدود از ادبیات تاریخ نگاری ایران و نیز ادبیات جامعه شناسی تاریخی ایران می باشد. از این رو تلاش شده است تا نگاهی هم به ملاحظات علم شناسی فلسفی تاریخ و جامعه شناسی تاریخی افکنده شود. مقاله دارای دو بخش است: در بخش اول، ملاحظات نظری و روش شناختی تاریخ و جامعه شناسی تاریخی، بر پایه متون تخصصی این حوزه به صورتی بسیار فشرده، مورد بحث قرار گرفته است...

    کلیدواژگان: هویت یابی، هویت تاریخی، تاریخ نگاری، جامعه شناسی تاریخی، علم شناسی فلسفی
  • ایران شناسی
  • عطا الله رامشک صفحه 193

    مقاله حاضر به بررسی علل و عوامل رفتارهای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد در فعالیت های انتخاباتی می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد عمده ترین علل رفتارهایی که در زمان انتخابات به شکل غیرقانونی بروز می کند، رقابت ناسالم (شامل رقابت اقوام، طوایف و گروه های ذی نفوذ)، رفتارهای جمعی غیرمسالمت آمیز و... می باشد. نتایج این تحقیق در سایر مناطق که بافت اجتماعی و فرهنگی مشابه دارند، قابل استفاده می باشد. انتظار می رود این تحقیق بتواند در بازنمایی معضلات مناطق مذکور، هم چنین سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حل آنها موثر واقع گردد.

    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی، محرومیت نسبی، پایگاه اقتصادی، اجتماعی، رفتارهای جمعی خشونت آمیز
  • معرفی و نقد کتاب
  • مولفه های هویت ملی در ایران
    محمدصادق کوشکی صفحه 229
  • ایده های ژئوپلتیک و واقعیت های ایرانی
    پیروز مجتهد زاده، علی کردی صفحه 241
  • میزگرد
  • شیرین بیانی، علی بیگدلی، اسماعیل حسن زاده، مرتضی نورایی صفحه 255
|
  • Editorial
    Ahmad Rezaii Page 4
  • Hamid Ahmadi Page 9

    The objective of the present article is to specify the status of national identity in the course of history. The author tries to find an answer to the following questions: Did Iran, as a geographical, historical entity - that is, an entity with territorial borders and specific historical heritage, with its government and culture - find a significative atmosphere and came to the fore as a political discourse? Is Iran, as an entity with territorial and historical continuity, a result of continuation of modern nationalist discourses, as some thinkers advocate in their nationalist studies and their research about national identity, particularly in their postmodern and ethnic approaches? Or, contrary to these approaches, the Iranian national identity - that is, an approach based on historical, cultural and territorial continuity - is not limited to the modern era, rather it enjoys historical roots. Is emphasis on the historical backgrounds of pre-Islamic era of Iran and Iranians a modern atavist political discourse which has been created by the atavist Iranian intellectuals of the 20th century? Is the concept of national identity, nationality, and nation a social structure or an essential, natural old concept? Should the Iranian national identity, Iranian nationality and the Iranian nation be considered as an ancient, essential phenomenon or a kind of discursive, social organizational concept?

    Keywords: Identity, National identity, Historical identity, Atavism, Ethnicism, Nationality, Nation, Iranian identity, Nationalism
  • Fereidun Allahyari Page 47

    The formation of the first monarchical dynasty in Iran, the Medes,repared the grounds for the emergence of a political, social and geographical being based on territory, geography, and government, which became expressly manifest as Iran and Iranshahr (Iranian state) during the Sasanid era. The collapse of the Sasanid dynasty in effect dissolved this independent entity in a totality called Dar ul Islam or Islamic ummah. Although the Iranian identity continued to prosper within the framework of cultural and lingual features, the Iranian elements from the early centuries of the Islamic period created serious challenges when they tried for the independence and restoration of the Iranian entity. The collapse of the Abbasid dynasty and formation of the Ilkhanid government prepared the grounds for the restoration of the concept of Iran and Iranshahr. Rashiduddin Fazlullah Hamedani, a renowned bureaucrat of the Ilkhanid era, played a significant role in the restoration of the concept of Iran. He spared no efforts to elaborate on the issue from theoretical and practical points of view. The present article is an attempt to review his scholarly work, Jame' ul Tavarikh, to shed light on his efforts for the restoration of the concept of Iran as a state.

    Keywords: Iran, Iranshahr, Jame' ul Tavarikh, Iranian identity, ancient period, Islamic era, monarchy, tribal traditions
  • Ismail Hasanzadeh Page 69

    The Present article is an attempt to revisit the features of Iranian identity in two historical sources of the middle history, that is, Tarikh Beilaqi and Tarikh Jahngoshai Joveini. Attempts have been made to show that during the rule of Turks and Mongols, the mainstream of social trend was to wards reviving the Iranian identity by relyng on the cultural factors. Although this trend was slow and inherent, it was continuous and steadfast. Beihaqi pays attention to religion as one of the main elements of identity, while during the time of crisis of identity, Joveini, besides the religion, employs such cultural elements as the Iranian myths and legends, trying to amed the social gaps and bring about social unity and solidarity throught assimilation.

    Keywords: Joveini, Beihaqi, Historiography, Iranian identity, Iranian myths, Assimilation, Turk, Arabs
  • Darish Qamari (Qanbari) Page 101

    Mahmoud Afshar and Rashid Yassami were two intellectuals of the current hegira century, whose thoughts left a deep impact on the formation of the dicsourse of nationoal unity in Iran. They considered such ancient ties as language, history, race, religion and culture as the underlying bounds of the solidarity of the Iranian Nation. Of course in their viewpoints and said elements did not have similar weights, for Afshar laid more emphasis on the language while Yassami paid more attention to the history.

    Keywords: Natioanl identity, National unity, Language, History, Race, Religion, Iranianism
  • Sajad Raie Galogeh Page 119

    The Present article tries to show that there is change in the approach of the Abdul Hussein Zarinkub to national identity durng his scientific life. His historiography moved from the intellectual discoures of laying emphasis on ancient history to realism. He tried to diccuss national identity free from his Iranian prejudical and racial attachments and laid emphasis on cultural aspects. The focal point of his attention in national integrity is the theory of hauman culture. He maintains that due to the geographical dispersion and diversity and multiplicity of ethnic communities, it is not possible to bring about national integrity through ethnic or lingual domination of a territory. Hence, he maintains, human culture must be spread.

    Keywords: Historiography, Iranianism, National identity, Human culture, Iranian-Islamic culture, Identity, Neither East nor West Policy Humainty
  • Seyyed Mahmoud Nejati Hossieni Page 153

    The present article is an attempt to revisit historical indentity in the historiography and historical sociolgy of Iran. The main focus of the present article is introduction of theoretical and methodological trends in a specifice part of the historiographical and historical sociological literatures of Iran. This article has two parts: the theoretical and methodological trends in a specific part of the historiographical and historical sociological literatures of Iran; and depiction of the theoretical and metholdolgical historiography and historical sociolgoy of Iran (few examples) around the pivot of historical idenity.

    Keywords: Historical idenity, Historiography of Iran, Historical sociology or Iran
  • Attaollah Rameshk Page 193

    The Present article is an attempt to explain the behavior of the people of kohkiluyeh–Boyer Ahmad Province during the electioneering. The findings of the paper indicate that main reason for the emergency of illegal behavior during the elections in competitions, including those among the tribal, ethnic and interest group. In other stages, other factors such as values, norms, relative depravity, and method of participation contribute to their behavior.

    Keywords: Illegal behavior, Political participation, Relative depravity, Socioeconomic base, Collective behavior
  • The National Identity Indicators in Iran
    MohammadSadegh Kooshki Page 229
  • Geopolitic Ideas and Iranian Facts
    Pirooz Mojtahedzadeh, Ali Kordi Page 241
  • Shirin Bayani, Ali Bigdeli, Morteza Nourai, Ismail Hassanzadeh Page 255